Cui si la ce foloseste un sistem de monitorizare si control generatoare prin GSM si Internet?
In functionare stand-by, generatoarele, indiferent de dimensiuni, se caracterizeaza printr-un regim aparte de functionare care afecteaza in primul rand motoarele: perioade foarte lungi de nefunctionare intrerupte de porniri de scurta durata, de cele mai multe ori pentru testarea programata. Tipic, un generator in stand-by nu functioneaza mai multe de 75-100 ore pe an, deci aproximativ 0.01% din timp!!!
Acest regim, destul de dur pentru motoare, este deseori inasprit de conditiile si locul de instalare (temperaturi foarte scazute iarna si foarte ridicate vara, umiditate ridicata, ventilatie necorespunzatoare, samd), de calitatea combustibilului, de nivelul si calitatea intretinerii, etc.
Cu toate acestea, cerintele functionale sunt ridicate: pornire in 10-15 sec, in maxim 3 tentative de pornire, intrare rapida in maxim de sarcina, suportarea unor suprasarcini initiale ridicate, s.a. Mai mult, importanta si securitatea sarcinii alimentate (cladiri publice, spatii comerciale, obiective strategiece, procese tehnologice, etc) sunt de cele mai multe ori foarte ridicate.
In functionarea prime, pentru alimentarea continua (de ex. a siturilor de constructii) problemele aparute se datoreaza functionarii continue, cateodata si 24 ore din 24 si sunt datorate uzurii, a sarcinilor excesive, cuplari si decuplari repetate, scurtcircuitari, samd.
Ca urmare, exista un risc real (si destul de ridicat) ca, in ciuda banilor cheltuiti pe generatoare de curent, acestea sa nu functioneze adecvat provocand importante pagube si riscuri. In timp, ceea ce face diferenta intre functionarea si nefunctionarea corecta a generatorului de curent stand-by este frecventa si calitatea serviciilor de mentenanta!
Un sistem de monitorizare la distanta permite atat beneficiarilor cat si celor insarcinati cu intretinerea sa supravegheze in permanenta echipamentul si sa culeaga (sa primeasca) informatii in timp real din functionarea acestuia. Aceste informatii se pot referi la principalii parametri ai generatorului (tensiune, frecventa, curent, temperatura motor, presiune, ulei, nivel combustibil) dar si la comportamentul sarcinii alimentate.
Prin inregistrarea si interpretarea acestor informatii se pot preintampina problemele cauzate de supraincalzire, scurgeri de ulei, ventilatie necorespunzatoare, suprasarcini s.a.m.d. iar echipele de service vor intervini la timp si cu piesele de schimb necesare.
Se intampla frecvent ca dupa ce generatorul a fost dimensionat la o anumita putere sa se faca modificari ale sarcinii, fara ca proiectantul instalatiei de interventie la avarie sa fie notificat.
In 80 – 90% din cazuri beneficiarii nu contracteaza servicii de intretinere periodica (o data pe an ar fi suficient) si de cele mai multe ori nici nu au personal cat de cat specializat, macar pentru a semnaliza echipei de service codul de avarie sau comportamentul echipamentului.
Nu o data echipele de service s-au deplasat (uneori la distante foarte mari) pentru a constata ca generatorul s-a oprit din lipsa de combustibil!?!Sau ca nu pornea pentru ca bateria nu mai avea electrolit si nu se incarca. Sau ca un operator a uitat sa recomute un generator de pe “Test” pe “Automat” reclamand astfel nefunctionarea in parametri. Si exemplele pot continua.
De fiecare data beneficiarii generatoarelor au platit interventiile cu sume in general mai ridicate decat costul unui abonament de monitorizare desi interventiile de mai sus se puteau face de la distanta, evitandu-se aceste cheltuieli.
Exista apoi cladiri la care conectarea generatoarelor este prinsa in sisteme de BMS – Building Management Systems. In general se folosesc aici sisteme SCADA. Este bine de stiut ca un sistem de monitorizare la distanta prin GSM si Internet este cu 1 – 2 ordine de marime mai ieftin!!!
Asadar, un sistem de monitorizare si control generatoare prin GSM si Internet este util atat utilizatorilor cat si celor care efectueaza mentenanta pentru a avea o functionare sigura a echipamentului si a-si minimiza costurile de exploatare, respectiv operationale. Apreciem ca 30 – 40% din problemele pentru care acum se solicita interventia unei echipe de service se pot rezolva la distanta folosind sisteme de monitorizare, chiar fara ca utilizatorii sa aiba specialisti.
In urmatorul articol vom explica cum functioneaza un astfel de sistem!